Som tidigare nämnts så kände jag mig för några år sedan klar med den guldiga DS 21 Pallas-67:an (motor renoverad, ny lack, bättre inredning- men bakre innerskärmar och bagagegolv ska bytas nån gång…) och började leta efter ett nytt objekt. En manuell 67 eller 68...
Jag snubbla först (2017) över en DS 20 H -69 (AKU 696) en bit norr om Göteborg. Inte riktigt vad jag ville ha men den hade sina ljusa sidor, så jag köpte den. Den står just nu utanför garaget och jag har till slut vågat koppla in den nya främre elkabelhärvan. Den tänder till med startgas....
Den är nylackad i Renault guldkulör (lik den guldiga belgiska 67:an), har nya golvmattor, bra skinninredning, rostlagat chassie, är pallasifierad m m.
DS 20 H -69
Du kan läsa om renoveringen på annat forum:
https://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=119&t=77040
https://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=119&t=77040&start=15
https://www.flickr.com/photos/150511203@N06/35684218972/
Sedan (2108) kom en ID 21 5 -69 (AMH 971) (egentligen en ID 20 men numera med 2,1 liters motor o femväxlad låda) från Västergötland i min ägo. Även den rostlagades i chassiet och besiktigades samma år. Sedan drog lackeringen, i Sable metallisé (AC 318), ut på tiden och jag fick problem med rost i tanken, bensinpumpen la av…men nu går den bra och är till salu.
ID 21 5 -69
Från hopplock, till...
Och så var den där DS 21 IEH -71 (GHA 580) i Malmö som jag inte kunde motstå samma år.
Om renoveringen:
https://citroenakuten.com/viewtopic.php?p=536818#p536818
Efter att den hade omlackats (även den i Sable metallisé (AC 318)) så hade jag problem med att få igång den. Citroengurun Jan- Åke Persson fick igång den, jag tog hem den och körde lite men så hoppade gaswiren av, jag fick den på plats men sedan vägrade den starta igen (jag hade lyckats loss en kabel). Men när den igång igen och säljas även den.
DS 21 IEH -71
Så här kan det se ut framför garaget (IE:n och ID 21:n)
Och så dök det till slut upp en, nej två (!), 67:or!
Jag hade för ett antal år sedan, på chans, skrivit ett brev till en 67-ägare som jag hittat i citroenklubbens matrikel och frågat om deras bilar eventuellt var till salu (jag har tidigare hittat några bilar på detta sätt)? En man i Varbergstrakten ringde tillbaka och jo, han var villig att sälja men det skulle bara rivas en vägg (!) och rensas lite (läs: massor) så att han kunde komma åt bilen. Men inget hände och jag glömde bort allt. Efter typ 8-10 år ringde en av hans söner och berättade att pappan gått bort och de hade hittat mitt brev bland hans tillhörigheter. Jag fick frågan om jag fortfarande var intresserad och det var jag ju. Så sedan väggen rivits och med hjälp av några kunniga citronister (Ingvar, Mårten och Anders) så kom bilen, en DS 21 M -67 (EHF 145) från Varberg till Lund (2020). Den var väldigt, väldigt rostangripen men efter ha vält den med en vagga så blev det lätt att svetsa. Lackad plåt, bra inredning, mattor etc finns i gömmorna.
DS 21 M -67
Maj 2020: Hämtning
Väggen riven och min bil är ute. Här väntar Ingvars ID på sin tur...
Juli 2020: Hemma i trädgården
September 2020: DS:n i "vagga"
Maj 2023: Nylackade delar på tork i väntan på klarlack.
Året efter (2021) var det dags igen. Via Citroenakuten fick jag nys om en DS 21 M Pallas -67 (ACS 198) i Vallentuna som också den var fruktansvärt rostig och hade fastrostad motor. Köpte den osedd eftersom ägaren har ett mycket gott renommé. Även den har rostlagats, lackeringen (AC 108) är gjord och jag väntar på en nyrenoverad motor. Bra inredning, mattor etc finns i gömmorna.
DS 21 M Pallas -67
April 2021: anländer från Stockholm till Skåne
Hade det varit en ID från 70-talet, hade jag inte rört den. Men nu är det ju en 67:a....
Juli 2022: Sommartid är svetstid....
Och så troddejag att kvoten, och trädgården, var full. Men det dök upp ett ID 20 -70 (AMJ 951) chassie i hyfsat skick. Jag har en vag plan att nån gång bygga en eldriven d-modell och då passar den här bra. Chassit är nu strippat och blästrat samt magasinerat.
ID 20 -70- ELBILSPROJEKTET
September 2022: hämtning från Östergötland
April 2023: På väg till blästring och målning
Maj 2023: Chassit blästrat och grundlackat. Är nu magasinerat.