Under 00-talet svalnade mitt intresse för DS:ar. Jag underhöll min härliga 67:a men jag hade inte lust eller ork att skruva ned hela bilen, som jag då tyckte var nödvändigt (det tycker jag inte längre, efter nyligen ha bytt elsystem och fräschat upp bilen).
Jag hade hela tiden i bakhuvudet att jag gärna skulle ta över ett objekt där någon gjort mycket av det tråkiga jobbet (läs: svetsa chassit), och gjort det riktigt bra, och det "bara" återstod för mig att avsluta hela projektet.
Till slut dök det upp ett sådant objekt; en DS 23 H IE -74. Men det var ju inte riktigt vad jag tänkt mig. Insprutning. H-låda. Mycket som kan krångla med andra ord. Jag var och tittade på bilen 2010 och tvekade länge. Jag var ju också tvungen att lösa garagefrågan sedan det gamla garaget blivit omgjort till arbetsrum. Det som talade till bilens fördel var att den förra ägaren Per Norberg har lagt ned ett otroligt jobb på bilen och gjort det fantastiskt bra. Bilen var från början en DS 21 M 5, men han hade alltså transformerat den till en IE H Pallas. Renoverat chassi, motor, fixat insprutningssystem etc etc men sedan tröttnat (och funnit en ny kärlek, en skithäftig Buick).
När jag satte mig i bilen första gången tänkte jag "den här bilen måste bara bli klar någon gång".
Och våren 2011 så hände allt på samma gång.
Jag hade tänkt mig bygga garaget i två etapper; först en stomme med väggar stående på plintar, tak och ett golv av trädgårdsplattor och en andra etapp när jag gjöt golv och isolerade väggar. Jag satte igång garagebygget och hade tänkt att stommen skulle vara klar framåt sommaren och då skulle jag hämta bilen. Men hur blev det? Inte enligt planerna i alla fall.
Det visade sig att det var praktiskt olämpligt med att bygga i två etapper och bilen skulle antingen hämtas i maj eller så fick det bli i augusti/september. Det blev i maj.
Jag tog min XM-combi, hyrde det största släp jag kunde hitta och satte av mot Linköping och Pers garage. Både XM:n och släp fylldes med delar och kördes tillbaka till Lund. Bilen kom med biltransport (kostade bara 2500 kr) ett par dagar senare. Avlastningen blev ett litet äventyr, till grannarnas förtjusning, och altanen fylldes med delar- tur att det var en så regnig sommar.
I november 2011 var garaget är nästan klart för inflyttning. På altanen väntade delarna och i trädgården väntade IE:n....
Altanen med en del av delarna.
"Skärmodling" i trädgården.
IE:n i Linköping väntande på leverans till Lund.
Framme i Lund. Skönt att den fraktades säkert och lagligt. Men hur kul är det att köra ned på brant lutande ramp med en H-låde DS fullastad med tunga delar och få motorstopp på halva vägen? Dessutom kom jag lite snett på rampen, men med instruktioner av den schysste biltransportschauffören som dirigerade mig med handtecken, gick allt bra.
Så här såg bilen ut när den kom fram. Notera delarna som tidigare omgett den i Linköping och nu med största omsorg placerats ut kring bilen för att den ska känna sig hemmastadd i Skåne.
Donatorbilen
Väntar på sin tur iklädd silverskrud.
Augusti 2012
Nu är jag igång! Det kom en liten Tysklandsimporterad Miata i vägen tid plus att guldpaddan (DS 21 M -67) hade krånglande bakbromsar. Men nu har dörrar Pallasifierats, trösklar har fått Pallasplåt, passagerarsätet har skruvats ihop med höjdjustering etc. Ny baklucka och bakruta är på G liksom monteringen av framskärmarna.
September
Soltaket är på efter 5-6 timmar av mätande, sågande, borrrande, sågande, mätande osv. Gjorde även fullackering (med sprayburksfärg) av taket i ljusare svart kulör. Blev inte snyggt. DS ska vara i en kulör.
Baklucka och C-stolpsplåtar är på. Fälgarna lämnade på blästring och lackering.
Snart är det dags att montera på allt lullull: galvade delar, blinkers i rostfritt, huvkråka, pallaslister m m. Men först ska garagegolvet spacklas och målas, så att den kan stå torrt och varmt under hösten/vintern (och jag slipper frysa).
27 sep
Golvet spacklat och målat. Lättare lagningar av framskärmar pågår. Fälgarna lackade och ska hämtas. Renoveringen måste dock stå lite åt sidan så jag hinner med lite träjobb (måla, fräsa och kapa) i garaget innan värsta hösten/vintern anländer. Och som vanligt blir ju vintern låååång, så det kommer bli tid att pilla och sätta sig in i IE-mysteriet.
9 oktober:
Snickeriarbetet tar tid men målningen av framskärmarna är nästa färdig.
5 januari 2013
Dags för en uppdatering.
För några veckor sedan ställdes guld 67:an in i sitt vinteride ute på landsbygden. Får stå där tills våren tittar fram och jag ska ta itu med bakluckan (rost i förstärkningsbalken- under tätningslisten- vilken idiotkonstruktion det är).
Har införskaffat en renoverad topp, visserligen till en IE (har nån en renoverad förgasar 21-topp kan jag vara intresserad av ett byte), men det får nog vänta till nästa vinter (och jag köpt en gassvets att värma bultar med).
På hemmafronten har det också hänt lite.
Friggebodsgaraget har kompletterats med ett skärmtak med 1,8 meter höga väggar/plank- enligt reglerna. Och skärmtaket/carporten är nu hemvist för Miatan och fina DS-delar.
Nu återstår bara att rensa altanen på delar, och sortera in dem i nya lådor som ska ställas på hyllorna i carporten.
Och äntligen, äntligen- 1 år försenad- har DS 23 IE kommit in garaget och värmen. Startproblemen jag hade berodde på taskiga/sura tändstift.
Nu får den står här och torka ur riktigt (14 grader i garaget). Taket ska på lack och monteringsarbetet ska påbörjas. Målsättningen är att ha den klar till april och vårsäsongen. Verkar inte helt omöjligt, men man har ju haft fel förr.
14 januari: Framskärmarna börjar ta form. Det är roligt att arbeta med renoverade, rena, målade delar.
IE-tröskelmattorna får tjäna som mall för nya mattorna till 67:an. Grovklippte också taktyget.
Juni
Taket är lackat och ska hämtas, men studentfirande och husfix har tagit all tid från mekandet. Och garaget är just nu ockuperat av min XM som behöver ett nytt rör. IE:n får vänta i carporten. Positiv nyhet: altanen är fri från bildelar och kan användas till sitt tänkta användning: matplats.
Juli
Äntligen händer det något. Fälgarna lämnades för blästring och lackering och nu har de även klätts med fem Michelin XVS med finfint mönster som satt på rostiga fälgar. Mycket jobb, och lite pengar, för en fälgkant som det bara kommer att ses 1 centimeter av när navkapslarna är på. Men den centimetern gör en hel del för intrycket av bilen. Och så ser det verkligen fint ut när man är under bilen.
Oktober
Äntligen, äntligen är taket hemma. Lite julafton med ett paketrat tak. Satte igång och fixa med innetaket. Eftersom jag tidigare satt upp innetak när taket var på bilen så tänkte jag att det blir en bit kaka att göra det med taket på matsalsbordet. Men ack så fel jag hade. Med hålet för takluckan så blev tyget sladdrigt (jämfört med ett helt tygstycke) och det gick inte använda "soltekniken": att sätta upp mitten av innetaket först och sedan arbeta sig ut mot kanterna (likt en sol med strålar). Hade dock varit lättare att vara två pers än ensam. Är faktiskt lite missnöjd med resultatet. Men jag ska ju inte stirra i taket hela tiden, så det går nog över.
Snart ska taket skruvas fast också.
23 febrari 2014
Nya friska tag efter en stillsam vinter (läs: byte/skarvning av 9 rör på XM:n tog all meklust).
Drivaxeldamaskerna har fått ligarexband (tack Mats Erixon), framrutan är på plats (tack Mats igen), plåten under växellådan+kylkanalerna till bromsarna likaså (det är trångt när huvudacken sitter på växellådan) och de breda sidolisterna har tejpats dit. Ljuddämparen (med hål i) är av. En bakre damask är bytt.
Nu ska "bara" bakklockorna kollas, hål borras till listerna, bagagerumsklädsel skäras till och, och, och... men jag ser en ände på meket och det känns fint.
Lite delar tvättades och fick torka i solskenet.
26 mars
Har blivit några kvällar och dagar vid hennes sida. Bakre damask och klockor bytta. Delar av bagagerumsklädsel i. Sandplåt på. Skärmar pysslade med.
Och så har pallasifieringen påbörjats på allvar. Inte bara de feta sidolisterna är på utan även de tunna listerna på bakskärmen. Lite nervigt att borra i lackade delar, men det gick.
Hålen för de röda små clipsen ska vara 5 mm i diameter. CC-avståndet till kanten ca 7 mm. Avståndet mellan clipsen 14-17 cm. Nästa vecka ska jag ge mig på dörrarna.
Gammal skärm blev mall:
resultat:
18 april: Pallasifieringen fortsätter:
21 april
körde ut bilen och spolade av dammet
22 april
Det är ngt speciellt med att få på trumpeterna. Då vet man att man är nära målet.
Har också borrat listhål och fått på huvkråkan. Samt taklist.
23 april
lite småfix
1 maj
summerar vad som gjorts:
Sidolister- borra, måla,
Fäst c-plåtar
monterat vindrutetorkare
Sidolister- övre: måla hål en gång till, montera list
skärmhållare
spridare till vindruta
fönstertätlister (in och utsida)
monterar vidrutetorkare
batteripolbyte
bleck till trumpetblinkers
clips t taklist
Fästa Bakre takprydnadslist
fäst Trumpeter+blinkers
borra och fäst huvkråka
Sidolister-
undre: måla och
Märken på baklucka
inre takram monterad
bakljus monterade
c stolpe yttre
emblem baklucka
värmelementkrage (ny)
montera luftrör (vänster skärm)
montera ljuddämpare
tejpa fast backspegel
gummi på baklucka
letat upp bälten
kupébelysning fixad
monterat tuta
limma kylartunnel
fixat kylartunnel
fixade dörrhandtag
elen fixad !!!!!
Just de två sistnämnda punkterna är otroligt skönt att ha fått ordning på.
Och jag gillar verkligen det här emblemet:
2 juni
En Italienresa gav ett inspirerande avbrott. Men snart, snart...
6 juni
Efter knappt 20 år i förra ägarens garage och tre i mitt var det dags för DS 23 IE Pallas-74'n att nöta lite riktig asfalt. Tre "otroligt viktiga" bultar ska fästas under bilen och då är det helt i sin ordning att köra en obesiktigad bil köra till en (GDS)-verkstad för reparation. Men alla liftar var upptagna så jag får "tyvärr" göra ett nytt försök imorgon.
Turen avslöjade också vissa egenheter; typ CRC- läckage, navkapslar som gärna rullar vid sidan av bilen, punktstrejkande 1:ans växel, skavande bakskärmar…men också en motor som verkligen svarade på gaspådrag och en H-låda som stundtals fungerade som en dröm.
Oktober 2014
23:an är godkänd av bilprovningen. Otroligt skönt! Finns fortfarande småpill att göra. Justeringar, montering av smådetaljer och fix i motorrummet. Men nu är hon avställd och det får bli lite vinterpillande.
Augusti 2015
Nu. Nu. Nu. Är motorproblemet fixat. Inte av mig, utan av ett anonymt IE-orakel (mejla mig om ni vill ha kontakt). Bilen (IE:n) går på alla cylindrar. Den växlar som en dröm oftast. Fjädringen är så där mjuk och samtidigt koncis, som DS-fjädringar ska vara. Det var en ren njutning att flyta fram genom sommarskåne. Den är "on hold" så vi får se vad som sker.
Förra helgen var jag på österlentur med guld67:an. Det blir repris i helgen igen. Det är så himla gött att bara gunga längs de vindlande fälten i Skåne.
Här väntar mina gudinnor i trädgården....
Maj 2016
Efter många turer så är bilen inte "on hold" längre. Jag håller på och fixar med den och den kommer snart ut på marknaden. Återkommer.
Juni 2016
28 juni. Nu är bilen såld. Jag hoppas nya ägaren Peter blir nöjd med den! Nu blir det lite mekpaus och jag ska förbereda framtida mek med 67:an.