DS 21 M - 67

DS 21 M

 

Det här den bästa DS jag någonsin ägt. Växellådan är smidig, det är rätt djup i klonkljudet i dörrarna när de stängs, den är pålitlig, manuellt växlad och har en härlig kulör.

Jag köpte den av en läkare i Borås 1998. Han hade lagt ned mycket pengar på att renovera skinnklädseln och det är ett mycket snyggt arbete. Tyvärr har klädseln en stark mögellukt, det enda som hjälper är att ozonbehandla bilen med några månaders mellanrum, och jag har därför bytt inredning.

Så här såg den ut när den köptes av läkaren

Den var omlackad från gris palladium till en guldmetallic från VW K-70. Jag tycker sällan att D-modell passar i annat än originalkulörerna (även om det finns hemska exempel på originalkulörer också), men den här kulören anser jag klär bilen fantastiskt bra. Det brukade även fotgängare på stan tycka, det blir många tummen upp och det har hänt att det kastats slängkyssar (från kvinnor) till bilen (antar att de inte ser in i kupén).

Tidens tand hade börjat gnaga på bilen och jag har under de senaste åren lagt en hel del tid och pengar på bilen. Jag använder bara nya, eller förstklassigt renoverade, delar när jag fixar med bilen.

Motorn är nu helrenoverad, koppling bytt, den är omlackad i guld (Fiat-kulör) och främre elsystemet är bytt. Eftersom den är byggd i Belgien hade den aluminiumtak men det ärgade hål i det så jag ersatte det ett tag med ett plasttak som har en taklucka (från en Renault Twingo). Det är mycket förnämligt med taklucka men till min förvåning så kan det rostfria på instrumetpanelen vara ett problem; det reflekterar solljuset. Det nya, lucklösa, taket är dock i aluminium.

 

Här följer en historik över bilen:

  

gar 11 nov

Garaget 11 november 2011

gar 11 öppet

hade en gudinna som väntade.

edit: Men det var lite för tidigt att ge sig på den i november; hyllor, arbetsbänk, lådor och hundra andra småsaker skulle fixas. Men, 31 december 2011 var garaget och bilen redo för mekande. En bra början på det nya året.

img-3948.jpg

Juli 2012. Har gått åt en massa tid att byta elsystem men jag har lärt mig massor. Ska lägga upp en liten elmekarsupportsida när jag får tid. Besiktigade i juli och det gick bra med undantag från kärvande bakbroms. 

Augusti 2012. Anders Hörberg hjälpte mig att fixa vänster bakbroms. Att höger bakbroms, som innan var stabil började pendla i värdena, får jag ta. Nu är det bara tuta och köra!

Oktober 2012. sista bruksmånaden innan det är dags för vinteridet.

Sommaren 2013. Uttagen igen men fick stå lite i skuggan av Miatan. 

April 2014. Äntligen ute ut vinteridet. Vad passar då bättre än lite nya textiler? Trösklarna har klätts med nytt tyg, inköpt på löpmeter från bilskräddare i Hbg (med bra sortiment men inget roligt bemötande då jag upptäckte att de tagit för mycket betalt). Nya bilbälten fram har också monterats. En premiärtur på Österlen i strålande sol har också avklarats. Underbart flyt trots att klockorna inte har högsta rekommenderat tryck (typ 40 där fram, 20-25 där bak). Nästa steg är att få ur värmereglaget och rensa upp i luftinsugsrören.

 

/img-2339.jpg

 

Maj 2016

Under vintern blev det startmotorbyte. Det kostade lite blodiga knogar och nästan också ett ryggskott (i a f två besök hos sjukgymnast), men nu spinner den nya lilla startmotorn som en kattunge på amfetamin.   

 

April 2017 

I höstas vägrade bilen att starta. Jag lät den stå över vintern men nu i vår(kylan) blev det mek med assistans (tack "ANHA") och numera är den besiktigad. Ser fram mot en mjuk sommar.

November 2017 En DX 2 motor är nu isatt i bilen. Nya plåtdelar väntar i garaget, men nu ska den in i vinteridet.